Wildhub by Kopparberg: Osvícená spolupráce udržitelné módy a komerce
Švédský cider Kopparberg uvedl limitovanou kolekci oblečení, která vznikla úpravou už existujících kousků ze second-handu. Odhalena byla 8.8. formou performance v Kasárnách Karlín. Zúčastnit se mohl kdokoliv, kdo se předem zaregistroval na Facebooku.
Získat komerční značku pro projekt, který by podpořil tuzemskou udržitelnou módu, je chvályhodný počin. Už proto, že slow fashion nastavuje zrcadlo spotřebě jako takové. Kdo na takovou myšlenku přistoupí, musí si nutně začít pokládat i otázky, které by mohly skončit zamyšlením o tom, proč si vlastně kupovat cokoliv.
Značka Kopparberg se takové konfrontace nebála, možná proto, že se snaží vyrábět své cidery etickým způsobem, ve stejnojmenném městečku ve Švédsku. Tam ho také nápoj poprvé uvařil jeho zakladatel Peter Bronsman ze zkvašených jablek a hrušek.
Švédsko je známé svou udržitelností, proto chtěl Kopparberg vytvořit něco, co nás donutí se zamyslet nad způsobem, jakým za módu utrácíme. Oslovil tedy návrhářku L’ubicu Skalskou, která se upcylingu výhradně věnuje, i bloggerky Zuzku Gašparovičovou a Nicole Kudělkovou, aby daly dohromady dámské i pánské oblečení.
„Teď jsem se nedávno byla podívat v Zaře a mám pocit, že je hrozně snadné se tu oblékat. Jak rychle kopírují trendy, můžete si vzít na sebe cokoliv a sluší vám to. Ale nebudete originál, jen něčí kopie. To není žádná výzva,“ řekla během diskuze nad kolekcí Zuzka Gašparovičová.
Přiznala se, že měsíčně si pořídí i 30 kousků nového oblečení, ovšem pořizuje si ho z druhé ruky. Z jednoho second-handu také pochází věci, které výše zmíněná trojice přetvořila do trendy a zároveň nadčasových košil, šatů, sukní i šortek.
Prezentace neprobíhala formou běžné módní přehlídky, která dejme si ruku na srdce, je už poněkud nudná, ale jako performance. Návštěvníci si tak mohli společně s modelkami třeba zaskákat gumu. Nebo obdivovat skandinávsky vypadající modely na lesním paloučku.
Představení kolekce se zúčastnilo i velký počet nejrůznějších influencerů, což by mohlo motivovat i další značky, aby vložily svou důvěru a rozpočet do mladých tuzemských projektů, které chtějí měnit svět k lepšímu.