Výhodná nabídka: Zaplaťte zbytečně moc!
Loni vydělali před zdaněním jednu miliardu korun. Jejich tržby se vyšplhaly na 2,68 miliardy. Snaží se nabízet spoustu různých služeb. Ale ta, která má ušetřit pár korun normálním smrtelníkům s platem plus mínus průměrným, funguje trochu jinak, než bychom očekávali.
Obyčejnému zákazníkovi peníze neušetří, ale vytáhne mu jich z kapsy zbytečně moc. Ale za to firmě přinese slušný zisk v podobě provize z prodeje. Ano, řeč je o službě Seznam tip, kterou nabízí Seznam.cz.
Už jednou jsem tady psala o tom, jak jeden z tipů Seznamu propagoval služby značně pofiderní agentury. Teď mě Alena upozornila, jak parádně se na Seznamu sekli s další žhavou nabídkou. Tentokrát je to bižuterie.
Seznam tip přišel s opravdu neodolatelnou akcí: Ručně vyráběný prsten s krystalem Swarovski zlevněný z původních 349 korun na pouhých 175! No, nekupte to!
Jenže to má několik jenže.
Výhrada číslo 1:
Ručně vyráběný prsten? No, jak se to vezme. Vyrobit tenhle prsten zvládne i dítě z mateřské školky. Celé tohle ruční veledílo je ze dvou komponentů – z bižuterního základu pro prsten (cena asi tak 35 korun) a dvanáctimilimetrového krystalu Swarovski, který se prodává tak za osmnáct až dvacet korun (záleží na barvě). Ruční výroba podobného šperku pak zabere asi tak půl minuty, než se slepí prsten a krystal k sobě.
Hodně nešikovné malé děti s ještě nedokonale vyvinutou jemnou motorikou pak vytvoří stejný prsten, jako je ten na obrázcích u téhle skvělé nabídky – kámen je totiž nalepený tak křivě, že křivěji už to zvládne asi vážně málokdo.
Takovou ruční výrobu bych se vážně moc nechlubila.
Výhrada číslo 2:
Když si sečtu náklady na výrobu tohohle originálního a jedinečného šperku, dostanu se na cenu kolem padesátikoruny. Prsten 35 korun, krystal 18 až 20 korun. Výdaj za lepidlo se blíží k nule, protože stačí obyčejné transparentní epoxidové lepidlo, které zvládne slepit kov a sklo, a to se dá koupit taky tak kolem třiceti korun, jenže s ním naděláte prstenů až do alelujá. Prodávat něco, co má výrobní cenu kolem padesátikoruny za sedminásobek (po slevě za trojnásobek) mi nepřijde zrovna jako dobrá cena. Ale když to lidi kupujou, jejich problém.
Výhrada číslo 3:
Sleva. Tak nějak jsem vždycky měla pocit, že Tipy od Seznamu by měly být hlavně výhodné. V tomhle případě to ale rozhodně neplatí. I když je prsten jakože výhodně zlevněný na polovinu, úplně stejný prsten se dá koupit hned v několika různých eshopech za cenu, která je ještě nižší, než ta seznamová výhodná. Ano, oficiálně tedy jde o slevu, ale i tak je cena vyšší, než u řady dalších prodejců. A to mi jako dobrá koupě rozhodně nepřijde.
Proč to někdo nekontroluje?
Jak už jsem psala na začátku: Seznam.cz je firma, která vykazuje miliardový zisk. Opravdu by byl problém, aby v téhle firmě měli dvě blondýny, které budou připravované nabídky Seznam tipu kontrolovat a vyhazovat ty, které nejsou ani trochu výhodné pro zákazníka?
Nebo jde seznamu v první řadě nikoliv o kvalitní a prověřené služby, ale prostě jen o prachy? Mrskne na Tip naprosto cokoliv, ať je to pro uživatele výhodné nebo ne, hlavně když si prodejce zaplatí reklamu a Seznamu z toho kápne pěkná provize?
Pak by měli asi na Seznamu trochu zapřemýšlet a netvrdit uživatelům, že tyhle nabídky mají dobrou cenu. Dobrá cena je totiž nižší než obvyklá cena. Ne vyšší. I když mi to tvrdí namalovaný pes, tak očekávám, že to tak bude.
Výhodná nabídka by měla být výhodná pro kupujícího. Tahle akce na prsten s krystalem je ale výhodná úplně pro všechny kromě zákazníků. Seznam.cz si podobnými akcemi naprosto zbytečně kazí jméno a ztrácí důvěru uživatelů. A to mu nakonec může zisky paradoxně snižovat.
Když totiž uvidím nějaký jeho příští tip, který mi přijde zajímavý, napřed si zjistím, jestli jde opravdu o dobrou cenu. A když najdu stejnou věc jinde levněji, pak si ji jednoduše koupím u konkurence. Seznam si tak připíše možná moje kliknutí, ale skutečný zisk bude mít ten, kdo zbytečně nenadsazuje ceny a nehraje si na super slevy.