Široko: Česká značka, po které budete toužit
Kdo ještě nezná Veroniku Bratychovou a její značku Široko, musí to rychle napravit. Její deky budou absolutní must-have, ať už na domácí polehávání nebo na piknik do parku.
Jak vás napadlo začít vyrábět deky, kde budou básně? Jde to nějak k sobě?
Celý projekt začal jako moje diplomová práce. Cítila jsem ale, že záměr bude pokračovat dál. Přestoupila jsem na textilní tvorbu z ilustrace, a tak pro mě bylo důležité vytvořit něco s literárním přesahem, nestačil mi pouze textilní objekt.
Chtěla jsem, aby v sobě deka nesla poselství, v tomto případě velmi jemné dětské básně o přírodě, které působí jako česká haiku.
Kdo jsou vaši zákazníci?
Většinou lidé, kteří mají rádi kvalitní a krásné věci a nevadí jim za ně zaplatit větší částku. Zároveň je pro ně zajímavé to, že jsou deky unikátním výrobkem, který nemá ve světě obdobu a jsou vyráběné v Čechách. Proto jsou často svatebním darem, pro děti na hraní, ale kupují si je i dospělí sami pro sebe na zachumlání.
Z jakých materiálů a kde vyrábíte?
Po delším hledání, kdy jsem jezdila po Čechách a hledala vhodného výrobce, jsem nakonec skončila v Praze, kde jsem našla firmu, která má vhodné, široké pletací stroje a spolupráce s nimi je radost. Jsou velmi pohotoví a spolehliví.
Příze používám 100% akrylové, které jsou odolnější a nabízím je proto jako dětskou hrací deku např. na podlahu. Zde může probíhat interakce rodičů s dětmi. Rodiče mohou pracovat s básněmi, spolu s dětmi je na dekách hledat a dále hry rozvíjet nebo si mohou děti samy s motivy na dekách hrát.
Druhou variantou jsou příze v kombinaci merina a akrylu od firmy Schoeller, které jsou heboučké a hřejivé, je možné je také prát v pračce, mají navíc certifikát nejvyšší ekologické šetrnosti a bezpečnosti. Ty je možné využít stejně, ale zároveň je velmi příjemné se do nich jen zabalit.
Kde sbíráte inspiraci pro poezii?
Doposud jsem k dekám vybírala básně přímo od básnířky Zuzany Špůrové. Její poezie je jemná, všímá si detailů, různě je stáčí a obtáčí, přičemž využívá dětské imaginace. Vzniká tak svět, který bylo radostí ilustrovat.
Uvidíme, co bude dál, zda půjde o dlouhodobou spolupráci, nebo se budou další produkty inspirovat jiným směrem.
Proč název „Široko“?
Chtěla jsem, aby bylo z názvu cítit krajinu a její bezbřehost, horizont, zároveň odkaz na dětský svět (touto formulkou začínají některé pohádky). Také mě zajímá minimalismus a v dekách ho plně využívám: kdy je ještě poznat ptáček, lístek, na kolik pixelů to dokážu.
Formou stylizace se zároveň přiblížuji japonské čistotě zobrazení, chtěla jsem, aby i to bylo z názvu cítit. Výsledek je tedy ŠIROKO, v tom je spojeno vše výše jmenované.
Kdo všechno značku tvoří?
Hlavně já, navrhla jsem podobu dek a grafických materiálů, hledala výrobce (a nakonec našla!), dodavatele přízí, textilních etiket (které zatím ručně přišívám), komunikovala s výrobci, prezentovala Široko na festivalech a sama (za pomoci přítele) je instalovala, sama deky balím a rozesílám a osobně roznáším po Praze…
Také jsme konečně zprovoznili e-shop, kde je nyní možné deky koupit. Letos se ke mně přidala Kateřina Šlaufová, s jejíž pomocí bych ráda plně využila potenciál značky, rozšířila sortiment o nové zboží a místa, kde lze deku zakoupit a v týmu získala nad rozhodnutími větší nadhled.
Co jste dělala před Široko?
Studovala ilustraci, posléze textilní tvorbu na pražské UMPRUM, při studiu se zabývala grafikou a ilustracemi pro různé projekty (např. Prager Cider, Missue Raw Food, Týden respektu k porodu nebo Cestu za duhou).
Zkoušela jsem všemožné techniky, až jsem nakonec zakotvila ve světě jednotlivých bodů, ze kterých sestavuji motivy, které se pak zhmotňují v reálné ploše pletené textílie.
Jaké jsou plány do budoucna?
Mám malou holčičku, takže půjde většinou o ni. Moc se ale těším na rozšíření značky, mám spoustu nápadů, které je potřeba realizovat. A nepůjde jen o deky!