Rozhovor se Sandrou Sándor, autorkou východoevropské značky, kterou milují Japonci
Sandra Sándor působí jako nadčlověk, kterému jeden trochu závidí a trochu ho za jeho dokonalost nenávidí. Rodačka z Budapešti vybudovala módní brand Nanushka, který se s velkým úspěchem prodává na 250 místech po celém světě. Setkat se s Nanushkou a její charismatickou zakladatelkou je možné v rámci konference By!Design, která se koná 18. května v Bratislavě.
Úspěchem značky je nositelnost, lichotivé střihy a pohodlí. Proto si jí pořizují ženy napříč kontinenty: z Moskvy, Ria, či Tokya, kde má mimořádně silnou fanouškovskou základnu.
Pořád to ještě není tak časté. Narodit se za „železnou oponou“ a uspět na poli mezinárodního módního byznysu. Budapěšť, Praha nebo Varšava nejsou žádnou fashion mekkou, což nemusí znamenat jen absenci povědomí o stylu ve společnosti, ale hlavně nedostatek pracovních příležitostí pro zaměstnance módního průmyslu. Sandře určitě hrálo do karet, že vystudovala prestižní britskou školu: London College of Fashion.
Je hezká a rázná, stejně jako oblečení, které tvoří. Můžeme hádat, co jí studium na Západě nejvíc naučilo. Vytříbit vlastní módní styl a realizovat značku, která bude jednoduchá, ale ne nudně minimalistická? Uhlazená, ale ženská? Nebo dát dohromady úspěšný business plán a splnit si sen většiny začínajících návrhářů: dělat, co jí baví a vydělávat u toho peníze.
A asi jich nebude málo, protože oblíbenou restaurací Sandry je londýnská NOBU, kde je možné potkat Natalii Portman i Pharella Williamse.
Svojí značku jsi pojmenovala po své přezdívce z dětství – Nanushka. Proč se ti tak říkalo?
Jako malá jsem nedokázala vyslovit své jméno. Sama jsem si pro sebe vymyslela označení Nani. Odtud vznikla Nanushka. Značka, kterou jsem založila, potřebovala chytlavý, originální název.
Kolik máš teď zaměstnanců?
Momentálně 22, ale protože firma pořád roste, bude nás přibývat.
Jak návrhář z východní Evropy uspěje v celosvětovém měřítku?
Myslím, že dnes nemáme takové překážky jako dřív. Nemusí vás limitovat vzdálenost ani cizí jazyk. Pro jakoukoliv značku je důležitá její odlišnost, příběh a intenzita, s jakou se jí věnujete.
V čem je tedy Nanushka jiná než ostatní značky?
Náš příběh, který je pro každou kolekci jiný. Používám symboly, které se objevují napříč jednotlivými řadami oblečení.
Osobně vybírám všechny materiály, dělám to s velkou pečlivostí. Častokrát mi někdo řekne, že vypadají dražší než ve skutečnosti jsou. Nerada také rozlišuji mezi oblečením na denní nošení a tím na speciální příležitosti. Nemá smysl si nějaký kousek šetřit, užívejte si jej každý den.
Jaký je přístup Maďarů k módě? Rádi se fintí?
Za posledních 10 let se náš vztah k oblékání hodně vyvinul, ale Budapešť za světovými metropolemi stále zaostává. Lidé se stydí projevit svou osobnost.
Teď je hodně v kurzu mluvit nejen o tom, co nosíš, ale kde se tvé oblečení vyrábí. Jak je na tom Nanushka?
Oblečení nechávám šít v Maďarsku a Srbsku.
Fashionbook je elektronické médium, co si myslíš o budoucnosti tištěných módních časopisů? Čteš nějaké?
Nemám moc čas. Mám ráda Monocle, z elektronických chodím na Style.com nebo Vogue.com