Risk Oy: šedou mikinou proti nesnášenlivosti
Antonina Samecká je nejen úspěšnou podnikatelkou s vlastní módní značkou, ale také osobou, která dokázala zbourat xenofobní předsudky.
Být Židem (alespoň ve střední Evropě) nikdy nebylo moc cool. Kdo nezažil, neví. Antonina to ale svou značkou Risk OY znatelně mění. Ve Varšavě je její oblečení hit, nejen mezi zdejší židovskou komunitou, ale hlavně mezi Poláky, kteří s touto národností nemají nic společného.
„První, co mi lidé často říkají je, že nevypadám vůbec židovsky. Což je docela legrace, když jsem něco jako oficiální polská Židovka“, směje se Antonina.
Třicetiletá bývalá fashion redaktorka časopisu InStyle k živobytí používá svou hlavu a módu využívá jako prostředek, kterým chce měnit svět okolo sebe. Nemá totiž ráda strach nebo předpojatost. Když se v 19 letech vrátila ze své první cesty po Izraeli, přivezla si s sebou přívěšek s Davidovou hvězdou.
„Moje babička prosila, abych si ji sundala. Cítila, že to není bezpečné, abych se v Polsku hlásila ke svému židovskému původu. Což bylo velice smutné, vzhledem k tomu, že přežila holocaust,“ vypráví Antonina, která se rozhodla, že se za svou národnost nikdy stydět nebude.
„Často se říká, že Polsko je země s velmi nepřátelským vztahem vůči Židům. To, že oblečení s židovskými motivy či hláškami má takový úspěch, beru jako důkaz, že to není pravda. Nechci se už vracet k šílené historii, Osvětimi, pogromům. Být evropským Židem v sobě skrývá melancholickou minulost i obrovskou tragédii. S tím jsem chtěla skoncovat,“ tvrdí Antonina.
Když do Varšavy zavítá delegace, která se chce zabývat právě zdejší židovskou komunitou, je dlouhovlasá brunetka jedním z nejdůležitějších osob, s kým se chtějí setkat.
„Připadá mi to někdy neuvěřitelné, sedím vedle zemského rabína a odpovídám na otázky novinářů. Můj kamarád historik, napsal několik významných titulů o holocaustu, ale nikdy ho na podobné setkání nezvou. S nadsázkou říká, že to, co jemu se nepovedlo s jeho knihami, se povedlo mně s mými mikinami,“ směje se podnikatelka, která byla na obálkách řady časopisů včetně Forbes.
Právě šedivá mikina stála na začátku celého příběhu zvaného Risk made in Warsaw. Dlouhá léta Antonina pracovala jako módní editorka a těšila se, až přijde domů, převleče se do jednoduchého a pohodlného oblečení.
„Šedou mikinu považuji za stejně ikonický kousek jako trenchcoat nebo námořnické tričko. Jenže na stránkách časopisů se to nedozvíte, protože ji sice vlastní každý, ale nikdy neporadí, jak ji zajímavě nastylovat. Štvalo mě to, tak jsem si s kamarádkou Klarou Kowtun založila značku Risk made in warsaw“.
Risk OY je tedy odnoží tohoto brandu, který v Polsku slaví absolutní boom a brzy se chystá prorazit do dalších zemí.
Najdete tu pouze dva odstíny: šedou a světle šedou. A teplákovinu coby materiál. Zato střihů je tolik, že jednoho přechází zrak. Nechybí tu kromě večerních šatů také smoking, oblečení pro těhotné či panenky.
„Naše oblečení je natolik příjemné, že například sako nosí naše finanční ředitelka, zvyklá na formální dresscode i skladník, co ke své práci potřebuje pohodlí“.
Úspěch RISK made in warsaw se skrývá už v jejím názvu: během dvou let od svého založení, v nejisté ekonomické situaci, nabízela jedinečnost, lokální výrobu a hlavně pocit, že pohodlí a styl jdou dohromady.
Jediné, co se ale musí Antonina naučit, je víc relaxovat. „Vstávám v šest ráno, chodím plavat nebo cvičím jógu. Ale svou práci absolutně miluju, jinak se to nedá dělat dobře,“ uzavírá.