Pařížský fashion week 2012
Právě proběhl další pařížský fashion week, který je sice pro Čechy a Slováky trochu vzdálenou a nedostupnou událostí, ale ovlivňuje to, co budou lidé nosit, i to, po čem budou toužit. Které přehlídky byly nejzajímavější a nejvýraznější?
Obecně se dá říct, že jarní přehlídky značek Armani Privé, Chanel, Christian Dior, Givenchy, Jean-Paul Gaultier, jsou návratem k ženskosti. Důraz je kladen na střih, který upozorňuje na rozdíl mezi pasem a boky. Tedy zvýrazňuje křivku plodnosti.
Armani Privé byl jako vždy střizlivý, office móda té nejvyšší kategorie. V této kolekci byla poznávací barva světle zelené, doplněná o metalickou bronzovou nebo stříbrnou. Další charakteristikou této přehlídky byly poměrně krátká, vypasovaná saka do pasu. Slovenská modelka Michaela Kociánová předvedla úžasnou širokou sukni s kapsami, která bude do měsíce k vidění štendru Manga nebo Zary.
Givenchy pod vedením návrháře Ricarda Tisciho pokračuje dál ve svém výrazném rukopisu. V uhlazeném módním světě působí velmi “edgy” a výtvarně. Tentokrát rozdělil Tisci kolekci do tří skupin: jedna byla poctou krokodýlovi, další Fritzu Langovi a jeho filmu Metropolis z roku 1927 a poslední ruským avantgardním filmům. Z téhle kolekce Givenchy zkrátka padaly módním redaktorům čelisti až na zem.
Chanel je Chanel. Retro 60. léta doplněná o záblesk futurismu, lady vzhled s dávkou nedbalosti. Trochu zvláštně působily lodičky s ostrou špičkou a zavazováním nad kotníky, které evokovaly boty z 90. let.
Podobně rozpačitě působila vesmírná batika. Úžasné ale byly kabátky s rozšířenými rukávy, večerní šaty a vlasové ozdoby z peříček. Zajímavé je, že kromě tradiční černo-bílé kombinace je barva pro jarní Chanel tohoto roku jednoznačně modrá ve světlejších tónech.
Christian Dior zažívá opravdový revival. Skandál s Gallianem i všechno nepovedené po této události je zapomenuto, protože nová kolekce, kterou pro Dior vytvořil Bill Gaytten je jednoduše klasicky krásná. Návrat k siluetám z 50. let, opravdová oslava ženskosti a luxusu. Pohádkové večerní róby, které jakoby patřily do lepšího, bezstarostného světa.
Jean-Paul Gaultier svou přehlídkou uctil odkaz Amy Winehouse. Loni zesnulá zpěvačka ho inspirovala k vytvoření kolekce, která evokuje americké mléčné bary 50. let smíchané s atmosférou londýnského Camden Town. Modelky měly po vzoru Amy vyčesané vlasy i nalíčené oči masivními tekutými linkami.
Nejčastěji byly k vidění pouzdrové sukně, dekolt odhalující topy a korzety a černo-bílá kombinace. Otázkou ale je, co téhle linii oblečení bude říkat značka Fred Perry, pro kterou Amy Winehouse krátce před smrtí navrhla dost obdobnou kolekci.
Valentino se inspiroval nesmrtelným stylem francouzské královny Marie-Antoinetty, ovšem v období, kdy si tahle ultimátní módemanka hrála na venkovanku. Výsledkem jsou vzdušné maxiróby s květinovým potiskem, s puritánským zapínáním až ke krku.
Kdo miluje romány Jane Austenové nebo alespoň Keiru Knightley v historických kostýmech, tahle kolekce mu způsobí srdeční zástavu. Krajka, šifón, mašle, fiží, “áčková” linie… Jednoznačně favorit sezóny!