Módní aktivisté: Muslin Brothers
Oděv je pro návrháře Tamar Levit a Yaena Levina způsob, jak vyjádřit svůj postoj k současné společnosti i politice své země. Fashion bojovníci, kteří se nebojí navrhovat neslušivé oblečení.
V Tel Avivu není moc nebezpečných čtvrtí, ale jižní část města nepatří k těm nejpříjemnějším. Není tu moc co pohledávat: obrovská, ale poloprázdná budova hlavního autobusového nádraží sousedí se slumy afrických přistěhovalců.
Na kraji ulice Matalon stojí dům, v němž se nachází byt i ateliér současně. Působí berlínským dojmem. Obývají ho návrháři Tamar s Yaenem, kteří si společně říkají Muslin Brothers.
Tvorba Muslin Brothers je k vidění například v izraelském muzeu designu v Holonu, které pořádá každý podzim alternativní fashion week. Letos zde Muslin Brothers udělali speciální instalaci, kdy si vyžádali nezužitkované oblečení od lokálních značek.
Dostali 12 tisíc kusů oblečení, které umístili všude v objektu muzea. Návštěvníci vernisáže pak museli jednotlivé kusy šlapat. „Chtěli jsme ukázat, kolik věcí se v módním průmyslu zbytečně vyhodí. Když po nich musíte sami šlapat, po tom čistém, novém oblečení, je vám to nepříjemné. Tak proč není divné plýtvat?,“ ptá se Tamar s barevným turbanem na hlavě.
„Módní průmysl je nedílnou součástí naší kultury. Každý problém, který se ve světě fashion objeví, je přímým odrazem současné společnosti,“ říká její partner v životě i tvorbě Yaen.
Být kontroverzní dělá designérům Muslin Brothers radost. Už jen název, který zní téměř stejně jako organizace sdružující islámské politické radikály. Muslin ale znamená anglicky mušelín, materiál, který se pro svou lehkost v Orientu hojně využívá.
Tato návrhářská dvojice ale nejčastěji pracuje s bavlnou, lnem, hedvábím a řadou technických materiálů. Intuitivní kombinací zdánlivě neslučitelných látek vzniká syntéza balancující mezi elegantní, street, tribální a unisexovou módou.
Na otázku, jaký návrhář je inspiruje, odkazují na citát slavnějšího kolegy Damira Domy, který prohlásil, že spíš než konkrétní vliv potřebujete k vytvoření kvalitní kolekce silnou osobnost jejího tvrůce.
Tamar i Yaen se potkali na studiích na prestižním Shenkar College. Tamar se rozhodla školu téměř před jejím dokončením opustit. „Nedávali mi tam žádnou svobodu. Nechtěla jsem přemýšlet v zajetých kolejích, to je proti mému přesvědčení,“ rozčiluje se při otázce, jestli to přece jen nebyla škoda.
Oba je spojovala chuť revoltovat i provokovat. „Kvůli mým dlouhým vousům mi přezdívali Usama bin Ládin. Moje jméno v hebrejštině navíc znamená pštros. Jsem zvyklý budit rozruch, proto snáším dobře pozornost v ulicích, když si vyrazím v tunice a dámských šatech,“ směje se Yaen.
Pozornosti ze strany médií se ale jejich aktivistickým projektům moc nedostává. „Píší o nás módní redaktoři, že jsme například nafotili módní kolekci. Ale to je všechno. Přitom všechno, co tvoříme, je proklamace. Oděv od Muslin Brothers není primárně slušivý. To mu musí dodat osobnost, která jej má na sobě.
Naše oblečení ztělesňuje názor. Nedělíme kolekce na dámské či pánské, vše je unisexové. I šaty. Odmítáme také diktát velikostí, proto je většina věcí volnějšího střihu, zahalující. Máme zkušenost s tím, že naše modely nastavují zrcadlo sebevědomí jeho nositeli,“ vysvětlují designéři.
Za jeden z největších problémů současné módy považují Muslin Brothers jednotvárnost. „Oblečení už není jazyk, protože většina lidí vypadá stejně. Oděv je reklama, móda je Facebook,“ prohlašuje Tamar, která se označuje za bojovnici za štěstí.
„Když jsme byli malí, dokázali jsme si hrát a dívat se na svět nezaujatým dojmem. Tohle chceme evokovat naším oblečením. Pojďme zkoušet, ochutnávat nové věci, ptát se. Netajíme se tím, že chceme dialog s našimi palestinskými sousedy. Toužíme je poznat, naučit se jejich jazyk.
Velký problém této společnosti je izolace. Každý si zaleze do svého auta, odjede do svého domova, neví nic o lidech, kteří bydlí od něj přes chodbu. S Yaenem chodíme jíst do uprchlických restaurací, jsme pak v kontaktu s lidmi z naší čtvrti,“ vypráví Tamar.
Do extrémního názoru za každou cenu se ale tlačit nenechají. „Jednou s námi dělala rozhovor módní redaktorka ze Švýcarska. Pořád se ptala, zda je naše tvorba politická, pro nebo proti muslimská. Bylo to nepříjemné, protože v tomto ohledu se nějak vyhraňovat nechceme“.
Poměrně rebelský je totiž jejich přístup k tvorbě oděvu jako takového. „Izraelské veřejnosti jsme se představili před dvěma lety letní kolekcí, která byla vyrobená z nylonu. Což je ve čtyřiceti stupňovém horku doslova zabiják,“ vyprsknou oba návrháři smíchy.
Nestandardně se Muslin Brothers staví i k focení svých výtvorů, protože jim připadá vzhled většiny profesionálních modelek nudný a stejný. „Pracujeme s našimi kamarády, tanečníky. Líbí se nám jejich naivita, neumí pózovat před objektivem.“
Hravost, syrovost a stírání hranic nejen mezi genderem či náboženským vyznáním nechyběl ani projektu Urban Intervention – Human Graffiti. V telavivských ulicích Muslin Brothers fotili své přátele, kteří se snažili prostřednictvím oděvu splynout s městem. Výstava těchto fotek proběhla na minulém fashion weeku opět v designovém muzeu Holon.
Architektura je další výraznou inspirací jejich kolekcí, čehož si všiml i italský časopis Vogue, který o Muslim Brothers nedávno uveřejnil článek. Společně s tím, že je nedávno začal zastupovat prestižní nákupní server Not Just A Label. O Tamar a Yaenovi svět ještě hodně uslyší.