Katherine Ormerod: Kdo se chce chytit v módním průmyslu, musí mít zásady a značku
Letošní jarní Prague Fashion Week měl mimořádně zajímavé zahraniční hosty. Jedním z nich byla také novinářka Katherine Ormerod.
Katheroine Ormerod dříve pracovala jako módní editorka v řadě britských časopisů, pak odmítla nečinně sledovat časopiseckou krizi a bát se o své místo. Její cesta je důkazem, že i v náročné konkurenci anglicky psaných médií je možné prorazit s něčím vlastním.
Založila sis svůj web work-work-work. Jak vlastně funguje?
Působila jsem pro tituly Glamour, Grazia, The Telegraph a další. Po několika letech jsem začala mít pocit, že svět prezentovaný v módních titulech, ale také na sociálních médiích, mi vůbec nedává smysl. Všechny ty nablýskané hotelové pokoje, krásné nové boty a bazény, to přece není skutečnost.
Každý, koho znám, kdo v tomhle virtuálnu uspěl, musel strašně dřít. Taky se jim děly špatné věci, měli prostě blbé dny jako kdokoliv z nás. Můj web bojuje proti perfecionalismu, chce ukazovat realitu života mimo Instagram.
Jaká je podle tebe budoucnost módní novinařiny? Lidé už tolik nečtou…
Moje kariéra v časopise začala, pracovat tam byl pro mě sen. Psal se rok 2005 a od té doby se snad změnilo úplně všechno. Řada kolegů se rozhodla pro jiný typ práce a museli se kvůli tomu naučit nové věci. Nebudeme si nic nalhávat, ale ve vydavatelských domech panuje smutná atmosféra. Začalo to v Evropě, ale rychle se to dostalo do Ameriky.
Na nic nejsou peníze, inzerenti mají najednou obrovské právo zasahovat do obsahu. Novináři musí například chodit na nejrůznější eventy značek, tam se věnovat jejich klientům. Existují úžasné niche časopisy, ale zde nemohou pracovat třicátníci nebo čtyřicátníci už jen proto, že je to prostě neuživí.
Co bys teda poradila?
Měj svůj projekt, ale pracuj na komerčních zakázkách. Bylo to tak v každé době, pro každého umělce. Najdi rovnováhu mezi svou vlastní tvorbou a tím, co ti platí účty. „To tvoje“ buduje osobní značku, na základě které můžeš mít zakázky. Vnímej, to co děláš zadarmo jako výkladní skříň své činnosti, která ti pomůže zajistit finanční ohodnocení.
Co je v tvé výkladní skříni práce?
Klienti, co mě oslovují ví, že je pro mě nejdůležitější morálka. Jako feministka jsem proti vyzáblým teenage modelkám, které patří do lavic střední školy a opravdové ženy nemůže jejich vzhled inspirovat. Nepodílím se na ničem, co by někoho ponižovalo.
Zároveň si myslím, že s tímhle postojem mám teď docela štěstí, protože víš, kdo právě rozhoduje o penězích? Úspěšná žena mezi třicítkou a čtyřicítkou, která se při pohledu na všechna ta vyretušovaná těla začíná nudit.