Jak uspět v českém módním průmyslu
Vytvářet styling nejznámějším celebritám, fotit obálky prestižních časopisů, mediálně zastupovat luxusní značky nebo pracovat pro jeden z nejznámějších módních domů? Není to vysněné zaměstnání? Čeští vlivní módní profesionálové odpověděli na to, co jim pomohlo získat jejich vytoužený post.
Pavel Brejcha
Po studiích v Čechách a na Slovensku pokračoval na Francouzském Institutu módy v Paříži. Několik let působil v zahraničí jako designér a asistent u světoznámých značek jako Maison Giles Rosies, JC de CASTELBAJAC, Balenciaga, Zara či Peclers.
Po návratu domů pracoval jako odborný asistent a pedagog v ateliéru Fashion design v Plzni i jako designér a spoluautor značek Oldschool a PBL PRAGUE. Nyní tvoří pod vlastním jménem.
Jaká tvoje vlastnost ti umožnila dostat se na vrchol?
Každá nová kolekce nebo projekt je pro mě další vrchol pro zdolání. A co mě k němu dostává? Nejspíš to, že mě to baví: tvorba, hledaní tvarů a nových souvislostí.
Co musím umět, abych mohla dělat tvou práci?
Dívat se, komunikovat, vstřebávat impulsy, a pak to vše pak použít. Vidět dopředu, kam jdeš a samozřejmě znát všechny složky výrobního procesu a být schopná se kdykoliv do nich zapojit a fungovat.
Co naopak nikdy nedělat?
Všechno je k něčemu dobré. Kopírováním mistrů se učíš, kreslíš zátiší, akt podle živého modelu, vytváříš kabátec z dob Ludvíka XIV. Učíš se, a to tě někam vede, třeba i k poznání, že ti tento obor vůbec nevyhovuje. Nikdy ale neshazuj práci svých kolegů, měj respekt ke konkurenci.
Co poradíš někomu, kdo chce tvou práci?
Dej si čas najít svůj rukopis, není kam spěchat. Dělej to, co obohacuje tebe a okolí. Z praktického hlediska měj do začátku finanční start pro rozjezd značky, dopředu si zjisti, kdo je tvůj zákazník a kde budeš své modely prodávat.
Tereza Michovská
Pracovala jako módní redaktorka v časopise ELLE, ale pak vystudovala MBA a začala se věnovat mediálnímu konzultanství. Ve svém PR portfoliu má společně s kolegyní Barborou Bergovou řadu zvučných značek včetně legendárního klenotnictví Tiffany.
Jaká tvoje vlastnost ti umožnila dostat se na vrchol?
Nemyslím si, že by se dala určit jedna konkrétní kvalita, kterou musí PR manažer mít, aby byl úspěšný. Záleží hodně na osobnosti a v mém případě bych uvedla všestranné zkušenosti, vysokou efektivitu a perfektní znalost angličtiny. V módní branži pracuji již 20 let a poznala jsem ji snad ze všech stran, od začátků v modelingu, přes módní návrhářství, styling, práci módní redaktorky, až po oblast obchodu, marketingu a public relations… Všechny tyto zkušenosti mi pomáhají předvídat potřeby lidí, se kterými pracuji. Práce je zároveň mým koníčkem, baví mě její kreativita i to, že každý den dělám něco jiného, což se odráží v celkovém přístupu.
Co musím umět, abych mohla dělat tvou práci?
Především, mít dobré komunikační a organizační schopnosti. Pak musíš být spolehlivá, schopná rychle řešit situace, ochotná učit se nové věci a mít profesionální vystupování.
Co naopak nikdy nedělat?
Být arogantní.
Co poradíš někomu, kdo chce tvou práci?
- Nauč se dobře česky, pokud nechceš, aby si z tvých tiskových zpráv a emailů dělali novináři legraci. Pokud chceš být úspěšná, musíš umět dobře anglicky.
- Buď proaktivní.
- Měj pokoru v přístupu ke klientům a profesionálním kontaktům. Uvědom si, že jsi tu pro ně, ne naopak.
Milena Zhuravlova
Pracuje jako fashion consultant pro módní časopis InStyle, na focení oblékala už asi každou českou celebritu. Od Kláry Issové, Evy Herzigové, Lindy Vojtové, Ani Geislerové po Terezu Maxovou. V Čechách rodačka z Oděsy žije už 11 let a na rozdíl od některých svých kolegů nepovažuje aroganci za módní doplněk, protože se nikdy nepřestává usmívat.
Jaká tvoje vlastnost ti umožnila dostat se na vrchol?
Je pro mě hodně důležité uvědomovat si, že do vrcholu ve své profesi mám ještě daleko.
Co musím umět, abych mohla dělat tvou práci?
Mít vkus a vizi, milovat to, co děláš. Stále se vzdělávat ve svém oboru, hodně pracovat. Také bys měla umět vycházet s opravdu různým typem lidí.
Co naopak nikdy nedělat?
Nesmíš být na ostatní protivná nebo si myslet, že tvůj názor je jediný správný. Focení módních editorialů je týmová práce. V pozici stylisty se také nemůžeš soustředit pouze na oblečení, musíš vnímat úpravu vlasů, make-up, světlo, atd.
Co poradíš někomu, kdo chce tvou práci?
Najděte si stylistu, co vás inspiruje a dělejte mu asistenta nebo stážistu. Může vás hodně naučit a pro tuhle profesi vlastně vycvičit. Tím poznáte i kolektiv, se kterým pak budete potenciálně v budoucnu spolupracovat.
Pavel Hejný
Čerstvý třicátník má na svém kontě 3 ocenění Czech Press Photo, výstavy v Čechách, zahraničí i setkání s Nicolasem Wintonem. Módní editoriály od Hejného jsou k vidění například v časopisech Dolce Vita, Harper’s Bazaar nebo Esprit.
Absolvent pražské UMPRUM je oficiálním fotografem baletu Národního divadla. Spolupracuje také s divadlem Ponec či Tanec Praha.
Jaká tvoje vlastnost ti umožnila dostat se na vrchol?
Doufám, že na vrcholu ještě nejsem, protože odtud vede jen cesta dolů, a já ještě chci být na cestě. Budu se snažit, aby i dál vedla do kopce, i když je to vždy náročnější. Moje kvality by ale měli posoudit jiní, někdy se stává, že ti, o kteří o sobě nejvíc mluví, ve finále moc kvalit nemají.
Co musím umět, abych mohla dělat tvou práci?
Umět zabrat, nad mnoho věcí se povznést, ale hlavně se nadchnout.
Co naopak nikdy nedělat?
Pracovat méně, než na 100%.
Co poradíš někomu, kdo chce tvou práci?
Nebýt jenom fotografem. Sám jsem se ke své profesi dostal přes scénografii a přes práci pro různá divadla a projekty. Myslím, že je to na mé tvorbě vidět. Doporučuji se zajímat o umění, film, divadlo. Když se člověk naučí číst v hudbě nebo třeba v tanci, tak se dozví informace a emoce, které jsou jinak neinterpretovatelné. A také přemýšlet o tom, jak jakou může on sám přinést do fotografie hodnotu.
Kdo chce působit v tomto kreativním, ale nelítostném odvětví, nemusí se stěhovat pryč z Čech, aby dobyl Paříž nebo New York. Stačí pilně pracovat (často zadarmo), přesunout svoje ego na druhou kolej a neustále se vzdělávat. Není to ale recept na úspěch v jakékoliv práci?