Freshlabels v Berlíně: Víc odvahy pro české značky
Z Teplic, odkud zakladatelé Freshlabels Jan Bouška a Jakub Veselský pochází, to sem není daleko, necelé tři hodiny autem. Přesto je Berlín pro většiny Čechů stále ještě jiný vesmír. Rozmanitější, svobodnější, kreativnější, ale také s mnohem větší konkurencí, nejen s ohledem na módu a byznys.
Přemýšlet lokálně je v posledních letech trendy, ale funguje to, když člověk chce využít místní potenciál. Kdo se soustředí jen na to, aby uspěl doma, pravděpodobně skočí na půl cesty.
A Freshlabels mají mnohem větší ambice, než stát se jedničkou v prodeji urban módy doma. Když se jim naskytl prostor pro obchod v berlínské čtvrti Mitte, rozhodli se učinit opravdu odvážný krok a risknout to.
Na první pohled to vypadá jako nošení dříví do lesa, vždyť za rohem jsou obchody zavedených světových značek, bez kterých se žádný městský nomád neobejde. Jenže umění podnikat znamená vidět příležitost i tam, kde jiní krčí rameny.
V polovině května se tak podle návrhu trendy architektky Lenky Míkové pět minut od Alexanderplatzu otevřel obchod, který nejen Berlíňanům nabízí batohy. Batohy, tašky a cestovní zavazadla hledají kurátoři z Freshlabels po celém světě.
V nabídce concept storu jsou technicky dokonalé produkty z Nového Zélandu, Jižní Korey nebo Colorada, limitované kolekce, kolaborace s návrháři, jako jsou Raf Simons nebo Boris Bidjan Saberi, ale i klasiky jako Fjällräven Kånken.
K tomu nechybí doplňky pro každodenní cesty: lahve a termohrnky, ledvinky, peněženky nebo obaly na nezbytnosti.
Nechybí ale třeba ani batoh-psaníčko od české designérky Alex Monhart. Jak na její značku budou reagovat Berlíňané? Dostane díky tomuto počinu Freshlabels více prostoru uspět v mezinárodním měřítku?
Bouška a Veselský moc dobře chápou, že Berlíňanům musí nabídnout něco víc než cool značky. V obchodě je proto třeba zkušební kabinka s CCTV kamerovým systémem, díky kterému si může zákazník ze všech stran prohlédnout, jak mu batoh sedí.
Dále zákazník může otestovat na speciálním pultu zavazadla tak, aby věděl, co všechno se mu do nich vejde.
Plánované jsou spolupráce s lokálními umělci a influencery. První kolaborací je limitovaná série umělecky zpracovaných ledvinek od berlínské malířky Monjy Gentschow, co byla představena v rámci slavnostního otevření 16. května.
Být pionýrem je vždy odvážné, nesoucí risk a zanechávající za sebou úšklebky škarohlídů. Pokud se Bouškovi s Veselským podaří v Berlíně uspět, nebudou se třeba bát to zkusit další.
Backpack concept store Freshlabels, Rosenthaler Strasse 50, Berlín.
foto: archiv Freshlabels