Rozhovor s Alex Monhart, jejíž batohy do města nosí celý svět
Její značka patří k těm nejmladším i nejúspěšnějším na českém trhu. Obchod Alexmonhart se nachází na adrese Jana Zajíce 24, Praha 7.
Oceňují design, nadčasovost a variabilitu. Jejich reakce často bývá „Oh, that’s so smart!”. Zákazník hledá spolehlivý a variabilní doplněk, dostatečně elegentní a všestranný. To není lehké vymyslet. Možná právě to vnímají jako přidanou hodnotu.
Jaká byla cesta k firmě Alexmonhart? Co byla vaše největší výzva, co musíte řešit teď?
Cesta je dlouhá a náročná. Láká mě použít repliku z Knoflíkové války: „kdybych to býval věděl, tak bych sem nechodil.“ Vždy jsem chtěla vytvářet hezké a funkční věci, budování značky přišlo za pochodu.
Největší výzvou jsou a vždy byly zahraniční trhy. Čím více vystavujeme na veletrzích a v showroomech, tím více si uvědomuji, kolik zkušeností, štěstí, náhod a známostí může za případný úspěch, pokud za vámi nestojí velký investor, ale i to má svoje úskalí.
Kolik lidí tvoří váš tým? Bylo složité dát dohromady byznys plán? Radil vám s ním někdo?
Jádrem jsem já a Daniel Steklík. Během léta jsme re-brandovali značku, renovovali showroom, předělali business plán, rozšířili nabídku o dalších sedm produktů a stali jsme se součástí agentury 2.0 MGMT na asijském trhu.
Dále však spolupracujeme s řadou skvělých lídí, kterých si velmi vážím. Aneta Benediktová od začátku fotí kampaně. Loni jsme spolupracovali ještě s Hanou Knížovou a Terezou Bílou.
Miroslav Romaniv je již 2 roky tváří značky, a také grafický designer Lukáš Koudelka a Tomáš Holý za public relations jsou podstatnou součástí externího týmu. Pomalu ho rozšiřujeme, ale stále nás vnímám jako start- up.
Kdo je typický zákazník?
Dvě třetiny tvoří ženy věku 25-50 let. Třetinu tvoří stejně staří muži. Samozřejmě existují i výjimky. Moc mě těší klienti, kterým je přes 70 let.
Nejoblíbenější batoh Primus stojí přes sedm a půl tisíce, najdeme tu i modely za 10 tisíc. Co je na nich tak drahého?
Vyrábí je firma specializovaná na luxusní kabelky. Se stejnou precizností pracují i s našimi produkty. ať už jde o batohy nebo menší kožené doplňky. Látky z Čech, kůže a komponenty z Itálie, a hlavně kvalitní lokální výroba se odrazí na ceně.
Inspiruje vás nějak, že jste studovala filmovou vědu?
Vnímám to jako velkou výhodu. Díky znalosti dějin fimu a umění vůbec, mohu čerpat inspiraci a odkazovat na jiná vizuální díla. Zároveň se necítím svazována žádnou institucí a tvořím na základě skutečné poptávky.
Alexmonhart je momentálně super trendy. Jak z ní udělat něco, co se stane klasikou?
Leila Fataar uvádí ve svých rozhovorech, že značka v současném světě uspěje jen pokud je „culturally relevant”. Volně přeloženo: taková, která sama do kultury přispívá a vytváří komunitu fanoušků a obdivovatelů.
To je výrok, se kterým se dokážeme plně ztotožnit. Po delší odmlce chystáme mnoho akcí, ať už ve studiu či mimo. Daleko více chceme propojit módu s hudbou.
Myslíte, že vás minimalismus bude pořád bavit?
Mám v sobě hluboko zakořeněnou tezi mého otce, architekta Libora Monharta, který tvrdí, že je třeba jít až na dřeň. Odstranit vše přebytečné. Každá věc si musí obhájit své místo a důvod. Věřím tomu, že funkce a elegance nevyjdou z módy.
Jaké jsou plány do budoucna?
S novými produkty přibylo i mnoho práce, to je jeden z důvodů proč hledáme stážisty. Dále nás čekají spolupráce jak lokální, tak zahraniční.
Doděláváme oblečení s Cinou Marcinkovou (designérka Drevené Heleny, Buffet Clothing a Nehera), začínáme s klíčenkami, peněženkami i ledvinkami, uvádíme velké spotovní a cestovní batohy… Letošek je pro nás velká výzva, držte nám palce!
Ty nejlepší ledvinky jsou ty nejjednodušší, bez různých přeplácaných doplňků a výrazných barev. Styl z devadesátek se dnes již spíše nenosí i když lze ještě dnes potkat výjimky. Cina Marcinková brzy uvede na trh to pravé ořechové.