Baťa: Adieu, Francie!

Slavná obuvnická firma českého původu vyhlásila v pátek pro svou francouzskou filiálku platební neschopnost. Společnost se podle svých slov rozhodla obětovat Francii úspěchu ve světě a uzavírá všech 136 tamějších obchodů.

Zástupci společnosti byli nuceni ukončit působení Bati ve Francii s ohledem na setrvalou ztrátovost podnikání v poslední době. Jen v roce 2013 přišel francouzský Baťa o 9 milionů Eur, v uplynulých 4 letech pak společnost hospodařila se ztrátou 30 milionů. Zprávu přinesl nejvlivnější francouzský ekonomický deník Les Echos.

Vyhlášení platební neschopnosti otevírá Baťovi cestu k vyhlášení absolutního bankrotu. Během následujících 18 měsíců však značka ještě může fungovat a podnikat kroky k zabránění ještě větších ztrát.

Tomu má napomoci především prodej jednotlivých obchodů. Značná část z nich se totiž nachzí na „dobrých adresách“ – na 40 % prodejen je v nejužším centru měst. Ve Francii má Baťa 136 butiků, tři desítky z nich přímo v Paříži.

Rozhodnutí opustit francouzský trh se může jevit nečekaně, neboť jen před pár měsíci se limitovaná edice tenisek Baťa vůbec poprvé v historii objevila ve věhlasném concept storu Colette.

Kolekce však možná měla být pověstnou labutí písní, rozloučením ve velkém stylu, které si nejúspěšnější obuvník světa (alespoň podle Gunessovy knihy rekordů) rozhodl dopřát.

Již na počátku milénia musel Baťa zavřít závod v Moselle a propustit 800 zaměstnanců. Problémy pokračovaly i v následujících letech. Vrchol znamenala nastupující ekonomická krize o několik let později. Vedle uzavření řady prodejen po celé Francii musela společnost zahájit také zásadní restrukturalizaci, která však přesto nezabránila jejímu zániku.

Analytik deníku Les Echos Dominic Chapuis k tomu dodává: „Náročná léta následovala poslední kapka v podobě neúspěšné kolekce podzim/zima, která se prostřednictvím mírného faceliftu pokusila značku posunout k luxusnější klientele.

Úspěch se však nedostavil a díky navýšení cen došlo navíc i ke ztrátě věrných zákazníků.“ Navzdory velkému očekávání, které společnost do evropské podzimní kolekce vkládala, poklesly prodeje Bata France v září a říjnu o dalších 10 %.

Celosvětově disponuje Baťa 5 000 prodejen. Oblibu si značka získala zajímavým poměrem kvality a ceny. Ačkoli značná část produkce spadá do sféry low end, modely jsou většinou vyrobeny z pravé kůže.

Známým se stal také slogan Bez Bati ani krok. Přinejmenším ve sladké Francii však musela sebevědomá průpovídka baťovcům poněkud zhořknout.

© 2024 Vmagazin.cz | Nakódoval Leoš Lang