Proč značky pálí neprodané oblečení?
Posledních pár týdnů se hodně mluví o tom, že Burberry nechalo spálit věci, které se neprodaly, v hodnotě 38,2 miliónů dolarů. Není to jediná značka s takovým přístupem. Proč to vůbec dělají?
Nedávno vyplynulo, že britský kultovní módní dům Burberry nechal spálit neprodané oblečení a kosmetiku v takovém množství, že si můžeme představit třeba 20 tisíc pověstných trench coatů nebo 81 tisíc šátků.
Předpokládá se, že za posledních 5 let bylo zničeno zboží za sto milionů dolarů.
Proč se to stalo?
Kdo pamatuje na pověstnou kostku cca před 15 lety? Tehdy se padělala v takové hojnosti, že pověst Burberry utrpěla velkou újmu.
Jeden z úkolů dnes už bývalého kreativního šéfa Christophera Baileyho bylo zlepšit reputaci značky. Bailey si s takovou výzvou skvěle poradil, ačkoliv jeden z prvních kroků bylo upozadit právě populární kostkovaný motiv.
Pro Burberry je klíčové si udržet obraz brandu, který je módní, nadčasový a uhlazený. Bojí se proto šedé ekonomiky v podobě přeprodávání neprodaného zboží a slevy se konají jen velmi zřídka.
Raději než masivní výprodej proto uspořádají ohýnek. Rozhodnutí je to velmi sporné, ale co by člověk pro image nedostupného luxusu neudělal.
Burberry není jediná módní firma, která ničí své přebytky
Podle organizace Greenpeace je incident spjatý s Burberry jen špičkou ledovce, podobné jednání mají na svědomí i jiné obchodní společnosti. Společnost Richemont, kam spadá Cartier a Montblanc, měla během posledních dvou let zničit hodinky za stovky miliónů liber. Britský módní dům Temperley má jinou politiku: to, co neprodá, věnuje na charitu nebo pošle do outletu.
H&M podle svého prohlášení ničí pouze oblečení, které je poškozené nebo zdraví ohrožující. Energii, kterou pálením získají, používají místo uhlí v elektrárně a teplárně švédského města Vasteras.
Louis Vuitton nepořádá žádné veřejné slevy, ale svým zaměstnancům nabízí zvýhodněné ceny na starší kolekce. Každá kabelka obsahuje čip, který umožňuje značce sledovat, jestli se zboží neobjevilo třeba na eBayi. To, co si nikdo na výprodejích nepořídil, se pak ničí.
Existují zprávy, které tvrdí, že v roce 2008 módní dům Céline zničil všechny zbylé kousky ze starších kolekcí, aby se tehdejší nově jmenovaná návrhářka Phoebe Philo nemusela ohlížet zpátky do minulosti.
Podobné praktiky nehrozí u méně kvalitních značek z Číny, které nabízí například eshop Shein. Jaké jsou Shein recenze? Lze na eshopu Shein sehnat i české boty?
Komu tahle situace vadí?
Prakticky každému, kdo přemýšlí o udržitelném způsobu života. Ačkoliv představitelé Burberry tvrdí, že se celý proces likvidace oblečení snažili pojmout co nejšetrněji, málokoho to může uklidnit.
Akcionáři Burberry nechápali, proč jim nenabídli zboží k přednostnímu odkoupení, ale objevil se také názor, že značka potřebuje vyrábět stále v obrovských objemech právě proto, aby uspokojila své akcionáře.
Fashion Revolution, organizace, která dlouhodobě usiluje o transparentnější přístup k výrobě oblečení, není možné spálit tolik věcí bez toho, aniž by to mělo dopad na životní prostředí.
Proč to všechno nedat na charitu?
Jeví se to jako nejlogičtější krok, činí tak například výše zmíněný módní dům Temperley. Před Burberry teď stojí výzva, jak si s touto situací poradí.
Jeden z největších internetových obchodů s použitým zbožím thredUP uveřejnil na svém Twitterovém účtu otevřený dopis pro Burberry. Značce nabízí, že zbytky prodá a celou částku jim vrátí, aby ji módní dům mohl poslat na dobročinné účely.
Burberry na to ještě nic neodpovědělo, ale jedno je jisté. Co se děje s věcmi, které se neprodají, se bude řešit stále hlasitěji.