Hipster luxusu: Serge Lutens
Tenhle pán by mohl být klidně slavnější než celý Karl Lagerfeld a jeho kotě Choupette dohromady. Ale není, protože nechce. Ve Francii ho sice milují, ale on se ukrývá před slávou ve svém domě v Maroku, kde žije už přes 30 let.
Zavedl několik trendů, ale nesnáší, když ho někdo následuje. Chce být inovátorem, a když se určitá záležitost stane mainstreamem, okamžitě ji opustí. Nesnáší stádnost a předvídatelnost. Občas si zve novináře, a vypráví jim historky, které se nikdy nestaly. Jeden nikdy neví, zda se v následující minutě rozpláče, zasměje nebo fatálně rozzlobí. Takoví ale géniové prostě jsou.
Není mnoho lidí, kterým jde všechno, na co sáhnou. Být úžasným kadeřníkem, make-up artistou, fotografem, reklamním kreativcem (jeho práce získaly hlavní cenu na reklamním festivalu v Cannes), parfumérem. Přesně takový je Lutens.
Pochází ze stejně skromných poměrů jako Coco Chanel. Sirotek, který v dětství putoval od jedněch pěstounů k druhým. Lutensovi je 70 let, narodil se za druhé světové války jako nemanželské dítě. Jeho matka ho opustila, když byl nemluvně. Toto trauma ho ovlivnilo na celý život, protože neustále pociťuje intenzivní osamělost i strach z lidské blízkosti zároveň.
Ve 14 letech, v roce 1956, šel do kadeřnického učení v rodném Lille. Tato skutečnost ho příliš netěšila, doufal totiž, že se stane hercem. O dva roky později už byl hvězdou místního kadeřnictví: zval si sem své kamarádky, kterým ustřihl vlasy do geometrického bobu, nalíčil jim obličej po vzoru japonských gejš a na závěr své dílo vyfotografoval.
Černé vlasy, bílá pleť, zvýrazněné oči a červené rty byly trademarkem Serge Lutense. Fascinovala ho také černá barva, která byla podle jeho slov zdrojem celoživotní inspirace. Podle dnešních kritérií by člověk skoro řekl, že Serge byl odjakživa pěkně emo.
V roce 1962 odešel Lutens z Lille do Paříže, kde sám oslovil redakci francouzského Vogue. Stačilo, aby ukázal své portfolio fotek kamarádek z kadeřnictví: získal okamžitě místo. Jeho první prací bylo focení vánočního čísla. Ve Vogue se tedy staral nejen o vlasy a make-up ale i fotografování.
Není divu, že brzy si o Serge Lutensovi a jeho umění šeptala celá Paříž. Po 5 letech práce pro Vogue ho oslovil sám Christian Dior a požádal, aby vytvořil pro jeho značku řadu make-upu. Na konci 60. let měl Dior pouze jeden odstín rtěnky, jeden lak na nehty a pudrově světlé oční stíny.
Serge navrhl zářivě modré a žluté stíny, nejrůznější barevné rtěnky. Svým novým make-upem chtěl také sloužit tehdejšímu ženskému revolučnímu hnutí: feministky podle Lutense potřebovaly dostat barevnou paletu (líčidel), aby mohly hrdě vztyčit svoji vlajku.
Serge Lutens byl také fascinován světem filmu a vzhledem ikonických filmových hereček. V roce 1974 natočil krátký snímek „The Stars“ a vystavoval své fotografie v nejvýznamnějších světových muzeiích. V 80. letech se Lutens stal kreativním ředitelem japonské kosmetické značky Shiseido, kterou proslavil na evropském trhu. Notoricky známé vizuály měl na svědomí právě on.
Serge ale vždy toužil mít vlastní značku, která by zcela odpovídala jeho perfekcionalistickým kritériím. Proto v roce 2000 založil vlastní kosmetický brand Serge Lutens, který vyrábí parfémy a make-up. Jeho parfémy jsou netypické, omamné, originální. Trochu melancholické. Jako Lutens sám.
Ačkoliv značka Serge Lutens patří mezi ty menší, velmi rychle si získala celosvětový věhlas a zákazníky z řad obyčejných smrtelníků i celebrit jako je Madonna, Giorgio Armani, Eva Longoria, Inès de la Fressange, Elton John a řada dalších.
Za svůj neobyčejný přínos světu módy a krásy získal před šesti lety Serge Lutens řád Ordre des Arts et des Lettres. Nositelem tohoto ocenění byl také Václav Havel, Audrey Hepburn nebo spisovatel Ray Bradbury.
Posledním počinem Serge Lutense není jen jeho vůně Fille de Berlin, ale také fotografická kniha Berlin a Paris, kterou vydal minulý rok.
V Čechách jsou vůně Serge Lutens k dostání exkluzivně v parfumerii Douglas.