Nejdůležitější módní momenty roku 2012
Výměna kreativních ředitelů těch nejznámějších módních domů, změny v redakcích českých i zahraničních titulů, těhotné supermodelky. Rok 2012 rozhodně nebyl žádná nuda.
Alexander Wang nahradil Nicolase Ghesquièra ve vedení Balenciagy. Americký návrhář s aurou zázračného dítěte (je mu 29 let a prorazit se mu podařilo už před 5 lety) byl v prosinci jmenován kreativním ředitelem značky poté, co duševními obtížemi trpící Ghesquière neustál konflikt s vlastníky módního domu, skupinou PPR. Ve vedení tohoto fashion gigantu je François-Henri Pinault, který má za manželku Salmu Hayek a dítě s Lindou Evangelistou.
Opatřit si potomka bylo loni pro supermodelky stejně přirozené, jako špatné stravovací návyky. Své mini-verze na svět přivedly Gisele Bündchen, Alessandra Ambrosio, Lily Aldridge i Adriana Lima. Syna má i návrhář Tom Ford, který o něj pečuje společně se svým dlouholetým partnerem Richardem Buckleyem.
Kotě Choupette zastínilo kdejakou celebritu. Nový mazlíček Karla Lagerfelda se rázem stal nejznámější kočkou pod sluncem. A dokázala to bez drastických diet, plastických operací, botoxu či napletených vlasů. Kdo chce znát nejnovější pohnutky Choupettiny mysli, může sledovat její twitter.
Raf Simons se stal novým kreativním ředitelem Dioru. Značka se snažila poměrně dlouhou dobu najít nástupce Johna Galliana, který byl odvolán kvůli rasistickému skandálu v pařížském baru. Introvertní Simons podobné excesy zřejmě neplánuje, ale bůh ví, jak se jeho kariéra v Paříži bude vyvíjet dál. Zatím to vypadá, že mu víc seděl jednoduchý styl brandu Jil Sander, kde tvořil předtím.
Rozruch okolo Simonse docela zastínil Hedi Slimana, který nastoupil do vedení značky Yves Saint Laurent. Slimane, který byl v minulosti spojen s tvorbou pro Dior Homme, zřejmě toužil po větší pozornosti. Možná také proto změnil jméno značky z Yves Saint Laurent na Saint Laurent Paris.
České vydavatelství Stratosféra, které přináší na tuzemský trh tituly jako je například Harper’s Bazaar, Cosmpolitan či Style koupil konkurenční dům Bauer Media. Jediný fashion titul, který tento německý mediální koncern v současnosti vydává je Žena a život. Sloučení obou společností a úpadek zájmu o tištěná média zřejmě povede ke zrušení některých titulů s lesklou obálkou (logicky, jsou totiž nejdražší na výrobu).
Webou verzi časopisu Marie Claire opustila jeho šéfredaktorka Martina Matyášová. Matadorka české módní scény, bývalá šéfredaktorka Elle.cz a ředitelka módy časopisů Žena a život či Marianne svůj odchod okomentovala slovy, že krok do neznáma je pro ni přijatelnější než pracovat s lidmi, kteří nerozumí ani módě ani internetu.
Nejen módní, ale tento svět vůbec navždy přišel o Annu Piaggi. Módní novinářka, pro kterou její pokročilý věk nebyl žádnou překážkou v extravaganci, zemřela loni v srpnu ve věku 81 let.
Dlouhá kariéra snad čeká na objev roku 2012: modelku Caru Delevigne. Hvězda kampaní Chanel, Burberry i street-style blogů, schopná udělat jakýkoliv výraz či grimasu je především zdatnou herečkou než oslnivou kráskou. V Británii získala titul modelka roku, za což s ní nemluví její starší sestra, rovněž modelka Poppy.
Českým módním objevem roku by měla být jmenována Oldřiška Křížová. Umělecká šéfka Prague a Bratislava Fashion Weekendu dokázala na české poměry nevídané: zorganizovat akci, kde se prezentovali talentovaní česko-slovenští návrháři a navštěvílo jí víc stylových lidí než pseudocelebrit se špatně udělaným liftingem.
Móda hrála důležitou roli i během olympiády v Londýně. I když na to, co měla na sobě česká reprezentace, by mnozí rádi zapomněli. Návrháři outdoorové značky Alpine Pro by si zasloužili zavřít do horské chaty bez možnosti návratu do jakéhokoliv většího města.
Naštěstí Britové to umí mnohem líp: návrhářka Stella McCartney navrhla uniformy a supermodelky Kate, Naomi, Stella a další se promenovaly při závěrečném ceremoniálu ve zlatých šatech, které by jim záviděly i antické bohyně.
Karl Lagerfeld si zaslouží titul „nejméně taktní návrhář roku“. Ještěže navrhuje oblečení a nemá na starosti třeba diplomatickou misi na Blízkém východě. S jeho sociální obratností by totiž světu zřejmě hrozila třetí světová válka.
Nejdřív označil Kate Middleton za špatně nalíčenou, pak zpěvačku Adele za tlusťošku, francouzského prezidenta Hollanda nazval rovnou idiotem. Príma chlapík, ten Karl.
Urazit návrhářku Elsu Schiaparelli ale nemohl, protože ta je už skoro 40 let po smrti. Ani tento fakt jí ale nezabránil mít loni v newyorském Metropolitním muzeu výstavu Schiaparelli-Prada: Impossible Conversations, která vrhla nové světlo na módní značku, jejíž lesk bohužel zhasl s minulou érou.
Retro ale baví Hanu Beranovou, která stojí za značkou Lazy Eye. Společně se svou matkou šije šaty a sukně podle původních střihů z 50. let. Nosí je všichni: od módních editorek, umělkyň, po obyčejné smrtelnice, které nechtějí chodit do tanečních v nudných modelech z konfekce nebo se vdávat v konstrukci evokující šlehačkový dort. O úspěchu Lazy Eye svědčí i nominace v soutěži Czech Grand Design v kategorii Návrhář roku.
Módní nestor Valentino se může jako skrýček Skrblík koupat ve zlaťácích i s celou svou smečkou mopsíků. Jeho brand totiž koupila katarská královská rodina za 850 miliónů dolarů.
Stejný blahobyt by si zasloužila i trojice mladých českých návrhářů, kteří se loni nejvíc „vybarvili“. Miro Sabo předvedl úchvatnou kolekci na pražském Designbloku a pak odjel na stáž k Rafu Simonsovi. Zuzana Kubíčková se svou kolekcí prádla Stará škeble oslnila diváky Prague Fashion Weekendu. Kristýna Javůrková a podzimní řada její značky Jakoby zase dokázaly, že eko uvědomělá móda může mít skvělý styl.